Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii Nr
7 w Warszawie przy ul. Osowskiej 81 istnieje od 01 września 2007 roku. Placówka jest
w stanie przyjąć ponad 70 wychowanków. Zajęcia dydaktyczne odbywają się
w klasach na poziomie gimnazjalnym oraz
w klasie ZSZ.
Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii przeznaczony jest dla uczniów przejawiających zaburzenia emocjonalne, takich, którzy nie potrafią funkcjonować
w szkołach masowych, mają problemy rodzinne lub środowiskowe
i wymagają wsparcia
o charakterze socjoterapeutycznym. Do młodzieżowych ośrodków socjoterapii wychowankowie przyjmowani są na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno pedagogicznej
i wniosku rodziców (art. 71b ustawy
o systemie oświaty) lub postanowienia sądu rodzinnego, wydanego przed
1 stycznia 2012 r.
Głównym zadaniem Ośrodka jest prowadzenie wszechstronnych działań wychowawczych, edukacyjnych, terapii psychologicznej
i pedagogicznej, pracy
z rodziną, których efektem będzie readaptacja społeczna podopiecznych oraz przygotowanie ich do samodzielnego funkcjonowania po opuszczeniu placówki
w środowisku lokalnym.
Ośrodek zapewnia chłopcom odpowiednie warunki pobytu, nauki
i kształtowania własnych potencjalnych zainteresowań. Pokazujemy wychowankom, że mimo wcześniejszych trudności, problemów domowych, ciągłych niepowodzeń, odrzucenia ze strony wielu osób
i instytucji mogą ułożyć sobie normalne życie, założyć rodzinę, znaleźć pracę. Zamiast adresu do najbliższego Ośrodka Pomocy Społecznej
i punktu rejestracji bezrobotnych daje im pewien kapitał wiadomości, umiejętności
i wiedzy, z którym łatwiej będzie im stanąć na początku nowej drogi życia.
Na poziomie internatu obowiązuje podział na kilka grup wychowawczych liczących maksymalnie 12 wychowanków. Do każdej grupy przypisanych jest
2 lub 3 wychowawców, każdy
z nich prowadzi popołudniowy indywidualny dyżur wychowawczy. Popołudniowe zajęcia
z wychowankami polegają między innymi na pomocy
w wyrównywaniu braków szkolnych. We wszystkich grupach odbywają się systematyczne zajęcia socjoterapeutyczne prowadzone przez specjalistów. Zajęcia dydaktyczne (dzienne) również wzbogacone zostały
o socjoterapię, na której wychowankowie, dzięki starannie dobranej tematyce, mają możliwości podniesienia poczucia własnej wartości, integracji grupy, rozwoju empatii
i innych prospołecznych cech.
Kolejnym rodzajem zajęć, do których przywiązuje się dużą uwagę są cykliczne zajęcia sportowe. Naszym celem jest nadanie Ośrodkowi charakteru sportowego,
w związku z wieloma wychowawczymi walorami sportu, mającymi wpływ na kształtowanie osobowości młodego człowieka.